عوامل تعیین کننده هزینه‌ ارتودنسی دندان

مجله تکنولوژی و بررسی اخبار روی دنیای آی تی و فناوری اطلاعات | اخبار روز دنیا از تازه های تکنولوژی

عوامل تعیین کننده هزینه‌ ارتودنسی دندان

۳۷۶ بازديد
عوامل تعیین کننده هزینه‌ ارتودنسی دندان
عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند بر هزینه ارتودنسی دندان تأثیر داشته باشند. بعضی از این عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارتودنسی در کنترل خود شما هستند و بعضی دیگر به وضعیت دندان‌های شما بستگی دارد.

شما به هر مرکزی که برای گرفتن قیمت ارتودنسی مراجعه کنید، احتمالاً با ارقام و برآوردهای متفاوتی برای هزینه درمان یک عارضه مشخص مواجه خواهید شد.

مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در تعیین هزینه درمان ارتودنسی شما تأثیر داشته باشد، عبارت است از:

نوع براکت انتخابی شما
انواع مختلفی از براکت‌ها وجود دارد که بر حسب روش استفاده، نوع و قیمت با هم تفاوت‌هایی دارند. رایج‌ترین انواع بریس‌ها عبارتند از:

براکت‌های فلزی ارتودنسی
این براکت‌ها معمولاً از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و میزان استقبال از آن در بین افرادی که ارتودنسی انجام می‌دهند، خیلی زیاد است. زیرا این نوع ارتودنسی ارزان ترین و بادوام‌ترین نوع براکت‌های ارتودنسی محسوب می‌شوند.

در فرآیند ارتودنسی با استفاده از ارتودنسی فلزی، براکت به دندان چسبیده است، نمی‌توان براکت‌ها را در طول درمان درآورد.

براکت سرامیکی
شکل براکت سرامیکی مطابق با وضعیت فک و دندان‌های شما ساخته می‌شود. این براکت‌ها در دهان به صورت مخفی هستند، اما احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد. قیمت این براکت‌ها بیشتر از براکت‌های فلزی اما در حد مناسبی است.

براکت‌های لینگوال (مخفی)
این براکت‌ها که مخفی‌ترین و نامرئی‌ترین نوع براکت‌های ارتودنسی هستند بیشتر برای افرادی مناسب است که مشکلات جزئی در دندان‌های خود داشته باشند.

هر چند ممکن است بخشی از هزینه‌های این براکت‌ها توسط بعضی از بیمه‌ها تقبل شود، اما به طور کلی قیمت آنها بالاست و بیشتر از انواع دیگر براکت برای بیمار هزینه خواهد داشت.

یک نکته مهم که در اینجا باید ذکر شود آن است که از میان تما می‌انواع مختلف براکت‌های ارتودنسی، معمولاً فقط هزینه براکت‌های فلزی ساده توسط بیمه‌های دندانپزشکی پوشش داده می‌شود ؛ در حالی که اغلب شرکت‌های بیمه هزینه انواع دیگر براکت‌هایی را که به خاطر جنبه زیبایی بیشتر، قیمت بالاتری هم دارند، تقبل نمی‌کنند.

در هر صورت بهتر است قبل از انتخاب هر کدام از براکت‌های ارتودنسی حتماً با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و در مورد میزان تعهدات آنها برای براکت‌های ارتودنسی اطلاعات لازم را کسب کنید.

آماده‌سازی دندان‌ها جهت ارتودنسی
در مراحل ارتودنسی، علاوه بر کار نصب براکت‌ها و تنظیم آنها (که معمولاً هر یک ماه یک بار انجام می‌شود)؛ اغلب لازم است قبل از جایگذاری بریس‌ها در دهان، دندان‌ها برای این کار آماده شوند.

مراحل آماده‌سازی لازم برای دندان‌های شما هم می‌تواند بر هزینه ارتودنسی تأثیر داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است قبل از آنکه از براکت‌های ارتودنسی استفاده شود، شما فقط به یک عمل ساده دندانپزشکی مانند تمیز کردن عمقی دندان‌ها و یا پر کردن پوسیدگی‌های سطحی نیاز داشته باشید.

در برخی موارد هم لازم است عمل‌های زیر همراه با ارتودنسی یا بعد از آن انجام شود و در نتیجه در هزینه نهایی تاثیر گذار خواهد بود:

تعدادی از دندان‌های شما کشیده شود تا فضای لازم برای حرکت سایر دندان‌ها فراهم گردد.
ممکن است شما نیاز به استفاده از هدگیر داشته باشید.
ممکن است بعد از پایان ارتودنسی و هنگامی که بریس‌ها از دهان شما برداشته می‌شود، نیاز به خرید و استفاده از نگهدارنده داشته باشید تا از انحراف مجدد دندان‌های شما و بازگشت آنها به جایگاه اولیه خود جلوگیری کند.
طول دوره درمان ارتودنسی
هر چقدر شما به مراحل ارتودنسی پیچیده‌تری از آماده‌سازی دندان‌ها و عمل‌های دندانپزشکی نیاز داشته باشید، دوره کامل درمان ارتودنسی شما هم طولانی‌تر خواهد بود و بالطبع، هزینه بیشتری هم باید برای آن بپردازید.

اصولاً هرچقدر تعداد مراجعات شما به دندانپزشک بیشتر باشد، هزینه درمان ارتودنسی شما هم بالاتر خواهد بود.

طول دوره استفاده از براکت‌ها به طور متوسط در حدود ۲۳ ماه است، اما ممکن است به خاطر شرایط خاص شما، این دوره خیلی طولانی‌تر شود. پس لازم است در مورد زمان احتمالی دوره درمان خود با بهترین دکتر ارتودنسی ( متخصص ارتودنسی ) مشورت کنید.

از زمانی که براکت‌های ارتودنسی در دهان شما قرار داده می‌شود، معمولاً لازم است هر ماه یک مرتبه برای تنظیم آنها به دندانپزشک مراجعه کنید.

دکتر ارتودنسی
هزینه‌ای که دندانپزشکان مختلف برای یک عمل دندانپزشکی مشخص تعیین می‌کنند نیز ممکن است خیلی متفاوت باشد. به همین دلیل است که تأکید می‌شود قبل از اقدام به انجام ارتودنسی حتماً به چند تن از بهترین ارتودنتیست‌ها سر بزنید و برآورد قیمت ارتودنسی دندان خود را از چند جای مختلف بگیرید.

اگر یک دکتر ارتودنسی با شرکت بیمه شما همکاری داشته باشد و بیمه شما هم بخشی از هزینه ارتودنسی دندان را پوشش می‌دهد، ممکن است هزینه نهایی درمان شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

سایر مواد و روش‌هایی که برای درمان شما استفاده می‌شود:
معمولاً قبل از شروع درمان ارتودنسی شما باید هزینه ارتودنسی از جمله قالب‌ها و عکسبرداری از دندان‌ها را به صورت جداگانه پرداخت کنید. در بعضی موارد هم بسته به وضعیت دندان‌های شما، لازم است بعضی از دندان‌ها قبل از شروع ارتودنسی کشیده شود و یا پوسیدگی آنها پر شود.

انجام هر کدام از این عمل‌ها، در هزینه ارتودنسی تاثیر گذار خواهد بود.

عامل مهم دیگری که بر هزینه‌های ارتودنسی تأثیر می‌گذارد، لوازم و ابزارهای مخصوصی است که متخصص ارتودنسی از آنها برای درمان شما استفاده می‌کند.

هزینه ارتودنسی متحرک
در نگاه کلی ارتودنسی به دو نوع ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت تقسیم می شود که هر کدام معمولا ” در سنین مختلف به کار می روند.

ارتودنسی متحرک معمولا ” در سنین کودکی (هنگامی که هنوز تمام دندان های دایمی رویش پیدا نکرده اند) و برای حرکات دندانی محدودی به کار می رود و برای همین هزینه پایین تری دارد.

ارتودنسی ثابت در واقع همان سیم بستن دندان هاست و حرکات پیچیده تر و متنوع تری را می تواند ایجاد نماید. ارتودنسی متحرک در مواردی برای بهبود رابطه فکین نسبت به همدیگر به کار می رود که اصطلاحا ” دستگاه فانکشنال نامیده می شود و چون از دو پلاک متحرک بالا و پایین تشکیل می شود دو برابر یک پلاک متحرک هزینه دارد. بهبود روابط فکی گاهی توسط ابزارهای خارج دهانی مانند هدگیر ( برای عقب بردن فک بالا ) ، چین کاپ ( جلو بودن فک پایین ) و فیس ماسک ( جلو آوردن فک بالا ) انجام می شود که معمولا ” هزینه هر یک از این درمان ها در محدوده هزینه دستگاه فانکشنال است که توضیح داده شد.

هزینه ارتودنسی ثابت ( هزینه ارتودنسی سال ۹۹ )
ارتودنسی ثابت یا سیم بستن دندان ها دامنه هزینه بسیار وسیعی دارد که بیشتر بر اساس پیچیدگی و طول درمان ارتودنسی ثابت متغیر می باشد. یک درمان ارتودنسی معمولی که کشیدن دندان و پیچیدگی خاصی نداشته باشد بطور میانگین یکسال و نیم طول می کشد. در صورتی که کشیدن دندان به درمان مورد نظر اضافه شود زمان درمان را حداقل شش ماه بالاتر خواهد برد و طبیعتا ” بر هزینه درمان نیز اثر خواهد گذاشت. هزینه سیم بستن بصورت یک فک بیان می شود و هزینه ارتودنسی یک دندان کج بیشتر شبیه طنز می باشد تا یک درمان عملگرایانه. اگر درمان ارتودنسی شما کارهای پیچیده تری داشته باشد، قیمت ارتودنسی آن نیز بالاتر خواهد بود. هزینه ارتودنسی برای قراردهی ایمپلنت ، هزینه ارتودنسی تصحیح تنگی فک و هزینه ارتودنسی دندان های فاصله دار از این قبیل موارد هستند.

نهفتگی دندانی را شاید بتوان پیچیده ترین حالت یک ارتودنسی ثابت معمولی عنوان کرد که در اینحالت معمولا ” درمان ارتودنسی زیر سه سال طول نمی کشد و پیچیدگی تکنیکی زیادی دارد و از این رو هزینه ارتودنسی دندان نهفته (مثلا” دندان نیش نهفته ) نیز بالا می باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.